سلام.
چند روز پیش که احمدی نژاد به بندر عباس سفر کرده بود خبر ساخت پل خلیج فارس به گوش رسید و من خبر آن را از سایت عصر ایران در وبلاگ قرار دادم. کمی که درباره آن موضوع تحقیق کردم متوجه شدم که نظرات مخالف زیادی وجود داره که ممکنه مانع ساخت این پل بشه.
امروز در همین سایت مجددا خبری در همین باره دیدم که حاکی از عزم جدی احمدی نژاد برای ساخت این پل دارد.
امیدوارم به زودی شاهد آغاز ساخت این پل باشیم.
در ادامه خبر مربوطه را قرار می دهم...

 ”پل خلیج فارس” با پیگیری ویژه شخص رئیس جمهور ساخته خواهد شد ‎و این در حالی است كه طی سال های گذشته ‏‌همواره برخی جریان های خاص سیاسی - اقتصادی مانع از اجرای این پروژه ملی می شدند.

به گزارش عصرایران ‏‌، در حالی كه احداث این پل -كه جزیره قشم را به سرزمین اصلی متصل می كند- از سال  1354 مطرح است اما به دلایل گوناگون در مقاطع مختلف ساخت آن با تاخیر خسارت باری مواجه شده است.
 

 بنادر ایران قابلیت پذیرش كشتی های بالای 100 هزار تن را ندارند ‏‌و كشتی های فوق سنگین كه بار به مقصد ایران حمل می كنند ‏‌مجبورند در امارات پهلو بگیرند و سپس بار آنها با كشتی های كوچك تر به ایران حمل شود.

در این میان سواحل قشم تنها مكان استاندارد برای ساخت اسكله پهلوگیری كشتی های بالای 100 هزار تن به شمار می روند.

با این حال برای اقتصادی شدن احداث اسكله در قشم ‏‌لازم است پلی بین قشم و سواحل جنوبی کشور احداث شود تا بارها بعد از تخلیه در جزیره به سرعت و سهولت از طریق جاده و ریل به داخل كشور هدایت شوند و بالعكس.

با این حال برخی جریان های مافیایی تا كنون با توجیهات و مانع تراشی های گوناگون مانع اجرای این پروژه شده اند تا منافع مشترك آنها با طرف های اماراتی لطمه نبیند.(توضیحات بیشتر در اخبار مرتبط ؛ زیر همین صفحه)

پیگیری های خبرنگار عصرایران در این باره نشان می دهد كه پس از شكست جریان مخالف احداث پل در مجادلات علمی و اقتصادی راجع به پروژه ‏‌تا مدت ها با پیش كشیدن مباحثی مانند در معرض حمله بودن این پل توانسته اند اجرای آن را به تاخیر اندازند بدین شكل كه سعی می كردند مسوولان را با این توجیه عجیب و غریب از احداث پل منصرف كنند:‌ این پل چون در خلیج فارس است و به راحتی می تواند مورد حمله قرار گیرد بهتر است آن را نسازیم چون هر آن ممكن است با حمله و انفجار دشمنان مواجه شود و بدین ترتیب تمام هزینه ها به هدر رود!

البته قائلان این نظریه فوق تخصصی هرگز اشاره ای به این موضوع نداشته اند كه اقتصاد ملی از رهگذر تاخیر در اجرای این پل ‏‌چندین برابر یك حمله نظامی به آن لطمه می بیند.

وانگهی اگر این قبیل سخنان بی پایه مورد استناد قرار گیرد آنگاه باید گفت كه هیچ پروژه ای در كشور و منطقه خلیج فارس از جمله تاسیسات نفتی احداث نشود چون ممكن است در جنگ یا حملات تروریستی آسیب ببینند.

اما اتفاق خوبی كه اخیرا رخ داده این است كه رئیس جمهور شخصا به ماجرا ورود پیدا كرده و برغم برخی مخالفت ها و توجیهات دستور اكید برای اجرای این پروژه فوق العاده حیاتی را صادر كرده است.

گفته می شود بعد از آن كه احمدی نژاد بر احداث پل اصرار كرده برخی پیشنهاد داده اند به جای پل ‎‌یك تونل زیر دریایی ساخته شود تا از خطرات احتمالی مصون باشد ولی رئیس جمهور كه می دانست احداث تونل زیر دریا یعنی پروژه ای است كه شاید بیست - سی سال طول بكشد با ان مخالفت كرده و با تاكید بر ضرورت فوری این پل برای اقتصاد ایران دستور داده همان طرح مطالعه شده پل اجرا شود .بدین ترتیب مقرر شده است از سال  1389 كار احداث پل ملی خلیج فارس آغاز شود و ظرف چهار سال به پایان برسد .

در همین زمان نیز بندر مدرن قشم برای پذیرش كشتی های فوق سنگین آماده می شود و بدین ترتیب علاوه بر این كه سالانه میلیاردها دلار از پول ایرانی ها به جیب اماراتی ها نمی رود ‏‌دستكم 3 میلیارد دلار نیز از رهگذر ارائه سوخت و خدمات به كشتی های عبوری نصیب ایران می شود.

رئیس جمهور قول داده است

در این باره محمود رضا حسینی معاون برنامه ریزی مناطق آزاد نیز به خبرنگار عصرایران گفت: قبلا قرار بود پروژه پل خلیج فارس به تونل زیر دریایی تبدیل شود اما در سفر اخیر رئیس جمهور این ایده رد و مقرر شد پل به همان شیوه مرسوم احداث شود.
 
بر اساس این خبر رئیس جمهور در سفر اخیر خود به استان هرمزگان با رد بهانه ها و موانع تراشیده شده در توجیه نداشتن ساخت پل خلیج فارس قول ساخت آن را به اهالی این استان داده است.
 
احداث پل خلیج فارس با 2 هدف احداث خط ریلی و جاده ای با بودجه ای بالغ بر 600 میلیون یورو از سال آینده آغاز می شود.

این پل با هدف اتصال خط آهن بندر شهید رجایی به اسکله های مسافری و تجاری قشم، 2 هزار و 200 متر پل توسط پیمانکاران داخلی، فایناس و مشاوره خارجی ایجاد خواهد شد.

 با احداث پل خلیج فارس که خط ریلی بندر شهید رجایی را به اسکله لافت در قشم وصل خواهد کرد، امکان جابجایی بیشتر مسافر، ورود و خروج کالا و همچنین بهره برداری از پل برای عبور دادن فیبر نوری، لوله های برداشت گاز، لوله های نفتی و موارد دیگر  فراهم می شود.

منبع

نوشته شده در تاریخ جمعه 28 اسفند 1388    | توسط: سعید    | طبقه بندی: عمومی، اخبار، سیاسی،     | نظرات()