*سید حسین خمینی کیست؟

سید مصطفی خمینی فرزند حضرت امام (ره) دو فرزند داشت که حاصل ازدواجش با دختر آیت الله شیخ مرتضی حائری فرزند آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم حائری موسس حوزه علمیه قم بود فرزند دختر،سیده مریم نام داشت که پزشک شد و چندی در امارات متحده عربی (دوبی) و اکنون در سوئیس زندگی می‌کند و فرزند پسر، سیدحسین خمینی است که طلبه و روحانی شد و در سال‌های اول انقلاب اسلامی وارد عرصه سیاست شد.


*آغاز انحرف درسیاست با حمایت از مجاهدین خلق

سید حسین خمینی هنگام انقلاب اسلامی درعنفوان جوانی قرار داشت و با سرنگونی رژیم مخلوع شاه از نجف به ایران بازگشت وی از همان ابتدا در طیف ابوالحسن بنی‌صدر و حامیان مجاهدین خلق قرار گرفت و حتی در مقابل چهره‌هایی نظیر علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی ،آیت الله صادق خلخالی و عبدالرحیم ربانی‌شیرازی موضع‌گیری نمود حمایت وی ازاین سازمان آنقدر شدت یافت که وی دراردیبهشت‌ماه 1360 و در کوران تیره شدن روابط بنی‌صدر و مجاهدین خلق با امام(ره) و به طبع آن عزل بنی‌‌صدر ، سید حسین طی یک سخنرانی درمشهد از بنی‌صدر حمایت نموده و به انتقاد از دکتر بهشتی و علی اکبر هاشمی رفسنجانی و توهین به محمد جواد باهنر پرداخت که هاشمی در کتاب خاطرات خود با عنوان عبور از بحران چنین می نویسد: «ساعت هفت صبح جلسه هیأت رئیسه داشتیم ؛ در آن جلسه ، سخنرانی پریروز حسین آقای خمینی در مشهد مطرح و به همه مطبوعات اطلاع داده شد که حرف‌های او را ننویسند . ظهر، احمد آقای خمینی و آقای صانعی ناهار را مهمان من بودند ؛ در مورد حسین آقا و صحبت‌های مشهد بحث شد؛ باید به هر نحو که شده سعی کنیم که محفوظ بماند ؛ برخورد را صلاح ندانستیم و راه ارشاد را پیشنهاد کردیم ».


*برخورد قاطع حضرت امام با سید حسین


حضرت امام در نامه ای خطاب به سید حسین خمینی که متن آن درجلد14صحیفه نورآمده است با انتقادشدید از وی ،نوشته اند: پسرم حسین خمینی! جوانی برای همه خطرهایی دارد که پس از گذشت آنها انسان متوجه می‌شود . من میل دارم کسانی که به من مربوط هستند در این کوران‌های سیاسی وارد نشوند؛ من امید دارم که شما با مجاهدت در تحصیل علوم اسلامی و با تعهد به اخلاق اسلامی و مهار کردن نفس اماره بالسوء ، برای آتیه مورد استفاده واقع بشوی؛ من علاوه بر نصیحت پدری پیر، به شما امر شرعی می‌کنم که در این بازی‌های سیاسی وارد نشوی و واجب شرعی است که از این برخوردها احتراز کنی ؛ من به شما امر می‌کنم به حوزه علمیه قم برگرد و با کوشش، به تحصیل علوم اسلامی و انسانی بپرداز.


*ابهام درسالهای انزوای سید حسین


پس از نامه حضرت امام ،سید حسین راهی قم شد زندگی سید حسین از آن پس در سکوت خبری گذشت که روایات متعددی از چگونگی زندگی او در سالهای انزوا شده است برخی براین باورند که این سالهاحسین مشغول فراگیری علوم دینی بوده واما برخی هم معتقدند که این انزوا او را به سوی اعتیاد به مواد مخدر و در نتیجه ناتوانی در کسب معارف سوق داد .نکته قابل ذکر دیگراینکه پس از وفات مرحوم حاج احمد آقا ، هدایت مؤسسه تنظیم و نشر آثار، حرم و بیت امام به سید حسن فرزند سید احمد و نوه کوچکترامام سپرده شد این در حالی بود که سید حسین از لحاظ سنی از سید حسن بزرگتر بود.


*حضرت امام:سیاست از بالاترین اموری است که انبیا برای آن آمده اند/حسین خمینی:مهم ترین خواسته من جدایی دین از سیاست است

پس از 22 سال بی خبری از سیدحسین با سرنگونی رژیم بعث درعراق وی به نجف بازگشت و در مرداد ماه سال 1382درمصاحبه با روزنامه هلندی ان آر سی هندلزبلاد گفت:علیرغم ناامنی در عراق و خطراتی که از جانب ماموران مخفی جمهوری اسلامی برایم وجود دارد اکنون فضای باز و آزاد در عراق به من امکان می دهد قفل سر بسته دهانم را باز کنم و آنچه را رهبران ایران به نام مذهب و خدا بر سر مردم ایران می آورند را افشا سازم.بدانید دیکتاتورهای مذهبی قادر نخواهند بود مانع من شوند.مهمترین خواسته من جدایی دین از حکومت است چرا که تا زمان امام دوازدهم هیچکس نمی تواند به نام خدا و اسلام حکومت را به دست بگیرد.

هنگامی که این مصاحبه منتشر و توسط رسانه‌های مختلف نقل شد آنچنان به انتقاد از نظامی که رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام (ره) پدربزرگ سیدحسین خمینی پرداخته بود که حتی این سخنان برای بیت امام هم سنگین آمد به طوری که مطبوعات داخل کشور از قول یکی از نزدیکان بیت امام و بدون ذکر هویت او اعلام نمودند که اظهارات منتسب به سید حسین خمینی در باب نظام جمهوری اسلامی جعلی بوده و تکذیب می‌شود؛ اما سیدحسین بار دیگر در مصاحبه صوتیش با علیرضا نوری‌زاده در رادیو یاران همان نقطه نظرات را تکرار و تبیین کرده و بدین‌وسیله آن تکذیبیه را تکذیب کرد.
این در حالی است که حضرت امام (ره) همواره بر پیوند دین وسیاست تاکید داشته اند و فرموده اند: امروز همه فهمیدند این را... که این مسأله دخالت در امور سیاسی از بالاترین مسائلی است که انبیاء برای او آمده بودند. قیام بالقسط و مردم را به قسط وارد کردن مگر می‌شود بدون دخالت در امور سیاسی؟ مگر امکان دارد بدون دخالت در سیاست و دخالت در امور اجتماعی و در احتیاجات ملت‌ها، کسی بدون اینکه دخالت کند، قیام بالقسط باشد؟ «یقوم الناس بالقسط» باشد.

*حسین خمینی:مردم عراق به آمریکایی ها به چشم آزادی بخش می نگرند/سازمانهای عراقی:نتیجه اشغالگری آمریکایی ها پنج میلیون کودک یتیم بوده است

حسین خمینی هنگامیکه در عراق به سر می برد در مصاحبه با روزنامه واشنگتن تایمز در سفر زیارتی خود از اماکن مقدس شیعی در نجف ، کربلا و بغداد از آمریکا به خاطر فتح عراق قدردانی کرد و گفت: مردم عراق نیروهای آمریکایی را به چشم آزادی‌بخش می‌نگرند نه اشغالگر،من می‌بینم که روز به روز اوضاع کشور رو به بهبودی می رود ؛ من امنیت را احساس می‌کنم و می‌بینم که مردم از اینکه از رنج‌های گذشته خلاصی یافته‌‌اند شادمان هستند .

این سخنان در حالی مطرح می شود که براساس اعلام سازمان های مختلف عراقی اشغال عراق توسط آمریکا نتیجه ای جزپنج میلیون کودک عراقی یتیم و یک میلیون زن بیوه نداشته است.

*حسین خمینی:برای آزادی ایران راهی جزدخالت آمریکا نیست/حضرت امام:آمریکا برای رسیدن به مطامع خود جنایاتی مرتکب می شود که زبان ها از گفتن آن شرم دارند

همچنین حسین خمینی در بخش دیگری از مصاحبه خود با روزنامه واشنگتن تایمزبا بیان اینکه مردم ایران باید دخالت نظامی آمریکا را برای آزادی کشور خود بپذیرند افزود : مردم ایران واقعا به آزادی احتیاج دارند ؛ آزادی واجبتر از نان شب مردم است . اما اگر برای ایجاد آزادی راهی جز دخالت آمریکا نیست من فکر می‌کنم که مردم ایران باید آن را قبول کنند ؛ من هم این را قبول می‌کنم زیرا با اعتقادات و ایمان من همخوانی دارد .

این در حالیست که رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی بارها از آمریکا به عنوان شیطان بزرگ یاد کردند و در وصیت نامه تاریخی خود آورده اند: ملت‌ ما بلکه‌ ملتهای‌ اسلامی‌ و مستضعفان‌ جهان‌ مفتخرند به‌ اینکه‌ دشمنان‌ آنان‌ که‌ دشمنان‌ خدای‌ بزرگ‌ و قرآن‌ کریم‌ و اسلام‌ عزیزند، درندگانی‌ هستند که‌ از هیچ‌ جنایت‌ و خیانتی‌ برای‌ مقاصد شوم‌ جنایتکارانه خود دست‌ نمی‌کشند و برای‌ رسیدن‌ به‌ ریاست‌ و مطامع‌ پست‌ خود دوست‌ و دشمن‌ را نمی‌شناسند. و در رأس‌ آنان‌ امریکا این‌ تروریست‌ بالذات‌ دولتی‌ است‌ که‌ سرتاسر جهان‌ را به‌ آتش‌ کشیده‌ و هم‌ پیمان‌ او صهیونیست‌ جهانی‌ است‌ که‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ مطامع‌ خود جنایاتی‌ مرتکب‌ می‌شود که‌ قلمها از نوشتن‌ و زبانها از گفتن‌ آن‌ شرم‌ دارند؛ و خیال‌ ابلهانه‌ «اسرائیل‌ بزرگ‌»! آنان‌ را به‌ هر جنایتی‌ می‌کشاند.

گفتنی است سید حسین خمینی که بارها با رسانه های مختلف خارجی در جهت منافع دولتهایشان مصاحبه کرده است اما روزنامه واشنگتن پست در پایان این مصاحبه با توهین به وی آورده است:این فرد چاق در حالیکه پیاپی سیگار می‌کشید همچنین گفت که در حال تاسیس یک مدرسه شیعی در شهر مقدس کربلا است تا بتواند عقاید اصلاح‌طلبانه خود را منتشر کند و انتظار دارد تا شهر نجف دوباره جایگاه خود را به عنوان مهم‌ترین مرکز آموزشی شیعی در جهان به دست آورد .

*در عصر غیبت امام زمان ولایت فقیه نمی تواند باشد/ماهیت و کیفیت قوانین اسلام بدون ولایت فقیه ممکن نیست


سید حسین خمینی در گفتگو با خبرگزاری فرانس پرس خواستار برگزاری رفراندوم در جمهوری اسلامی ایران شد و گفت : در نامه‌ای به رهبری جمهوری اسلامی ایران از ایشان خواسته‌ام تا موضوع ولایت فقیه و نظام جمهوری اسلامی ایران را به رفراندوم بگذارند تا مردم بتوانند به حق به این موضوع پاسخ دهند رهبری نظام می‌تواند با استناد به نص قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دستور دهد تا رفراندوم صورت گیرد .

این در حالیست که دراصل57 قانون اساسی آمده است:قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضاییه که زیر نظر ولایت مطلقه امر و امامت امت بر طبق اصول آینده این قانون اعمال می گردند. این قوا مستقل از یکدیگرند.

بنابراین ولایت مطلقه فقیه که از ابتکارات حضرت امام بودو همواره بر کلمه مطلقه آن تاکید بسیار داشتند رانمی توان به رفراندوم گذاشت.
وی افزود:مادامی که ما در عصر غیبت امام زمان(عج) به سر می‌بریم در جامعه ، نظام ولایت فقیه نمی‌تواند باشد . ایشان همچنین با تمجید از دموکراسی به شیوه غربی ،‌ دموکراسی آمریکایی را الگوی مناسبی برای دیگر کشورهای جهان خواند.
درحالی که حضرت امام(ره) با بیان اینکه ولایت فقیه مترقی ترین اصل قانون اساسی است، در خصوص دلایل لزوم وجود ولایت فقیه فرموده اند: عمل پیامبر گرانقدراسلام حضرت محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) درتشکیل حکومت اسلامی که آن بزرگوارنیز با اقدامهایی ازجمله ارسال نامه هایی به هرقل پادشاه روم وخسرو پرویز پادشاه ایران درراه تشکیل حکومت اسلامی وحکومت عدل الهی فعالیت می کرد .?)استمراراجرای احکام الهی که برای همیشه وجود این احکام ضرورت دارد .?) ماهیت وکیفیت قوانین اسلام که بدون حکومت وبدون حضورحاکم فقیه قابل اجرا نیست مثل احکام مالی ، احکام ارث ، احکام دفاع ملی، احکام حقوقی وجزایی و...

*سید حسین:مردم ایران در پی آزادی و دموکراسی هستند/اعتراض میلیونی مردم در راهپیمایی روز قدس88نسبت به سران مدعی دموکراسی و آزادی در کشور


در تاریخ یکم مهرماه 1382 ، سید حسین در یک گردهمایی دیگر تحت عنوان « دین ، صلح ، سازمان ملل و جوامع مدنی » شرکت کرده و سخنرانی نمودودر تاریخ چهارم مهرماه به دعوت موسسه Amercian Enterprise Institute که به جناح محافظه‌کار سیاستمداران ایالات متحده نزدیک است در جلسه پرسش و پاسخی حاضر گردید و به سوالات خبرنگاران و حاضران پاسخ گفت .مایکل لدین ، چهره شاخص این موسسه که با مواضع شدیدش بر علیه جمهوری اسلامی شناخته می‌شود اداره‌کننده این جلسه سخنرانی بود که در آغاز جلسه ضمن ارائه معرفی کوتاهی از سید حسین ، از سوی موسسه خود ابراز خشنودی نمود که میزبان خمینی دیگری در شهر واشنگتن و کشور آمریکاست .


در این نشست ، سید حسین خمینی سخنرانی خود را با این جملات آغاز نمود که مردم ایران در 24 سالی که از انقلاب بهمن‌ماه 1357 گذشته است به این نتیجه رسیده‌اند که رسیدن دمکراسی و آزادی با آمیزش دین و حکومت میسر نمی شود حال مردم ایران مجددا در پی دمکراسی بوده و آزادی می‌خواهند مضاف بر اینکه تمامی راهها را نیز تجربه نموده‌اند و مهمتر از همه ، تجربه حکومت دینی کاملا برایشان روشن گشته است که دین و دولت نمی‌توانند یکی باشند ؛ مشکلات سیاسی ایران را باید در تشکیل نظامی دمکراتیک جست .

این سخنان از سوی سید حسین در حالی مطرح می شود که در راهپیمایی قدس 88 مردم ایران با حضور میلیونی خود اعتراض خود را نسبت به سیاستهای آمریکا و رژیم صهیونیستی و گروهی که در کشورشعار دموکراسی و آزادی سر می دهند، ابراز داشتند.

*حضرت امام:شاه به اسلام و مردم خیانت کرد/سید حسین:جد من به ایران خیانت کرد

در تیر ماه84 مجله آمریکایی ونیتی‌فر در شماره جدید خود از پیشنهاد سیدحسین خمینی به رضا پهلوی برای اتحاد در برابر جمهوری اسلامی خبر داده بود ؛ گویا این پیشنهاد از سوی کریستوفر هیچنز خبرنگار این مجله -که به قم سفر کرده بودـ به رضا پهلوی داده شده بود .

به نوشته این مجله حسین خمینی در منزل خود در قم، پس از پذیرایی با سوهان ، چای و شربت به خبرنگار آمریکایی می‌گوید که حامی مداخله آمریکا در ایران است و می‌افزاید خواهان حذف حکومتی است که پدر بزرگش در ایران آن را بنا نهاده است ؛ حسین خمینی معتقد است تنها جهان آزاد به رهبری آمریکاست که می‌تواند دمکراسی را به ایران بیاورد . او همچنین با کنجکاوی نظر خبرنگار را پیرامون طرح رفراندوم سازمان ملل برای تغییر نظام ایران جویا می‌شود و ابراز تمایل می‌نماید تا روزی با رضا پهلوی دیدار و حتی با وی همکاری نماید به شرط آنکه رضا پهلوی از پادشاهی صرف‌نظر کند . هیچنز نیز پیام حسین خمینی را در آشپزخانه‌ای واقع در زیرزمین یک خانه در واشنگتن به رضا پهلوی می‌دهد که به قول او به شدت سعی می‌کند شاهانه جلوه ننماید . هیچنز می‌نویسد : رضا پهلوی در باب سلطنت از سیاست بگو و نپرس پیروی می‌نماید .

پس از این مصاحبه به گفته احسان نراقی از افراد نزدیک به خانواده شاه مخلوع حسین خمینی در سفر خود به آمریکا با رضا پهلوی دیدار کرد که رادیوهای بیگانه پس از این دیدار اعلام کردند:در این دیدار رضا پهلوی به وی گفته است:جد من به ایران خدمت کرد و سید حسین هم در پاسخ گفته است جد من به ایران خیانت کرد که پس از اعلام یچگاه این خبر تکذیب نشد.
درجلد چهارم صحیفه نور آمده است حضرت امام فرمودند:ابتدای کار این بود که بعض آتشکده ها را(شاه) تقویت کرد و تاریخ اسلام را عوض کرد به تاریخ گبرها؛ و خدا می داند که این خیانت که این به اسلام کرد و این اهانت که به پیغمبر اکرم - صلی الله علیه و آله - کرد، این خیلی جنایتش بالاتر از این کشتارهایی است که کرده است . کشتارها [را] موازنه اگر بکنیم با این یک کاری که تغییر تاریخ رسمی اسلام را، نشانه توحید را، نشانه انسانیت را، این تبدیل کرد به این چیزهای آتش پرست ،به تاریخ آتش پرست ، گبرها؛ از همه خیانتهایی که به ما کرده است ، این بالاتر است . این حیثیت اسلام را می خواست از بین ببرد؛ این علامت اسلام را می خواست از بین ببرد.نفتهای ما را فرستاده و برده و داده است به آنها؛ اینها امور مادی است ، البته خیانت است ،خیانت به یک ملتی است که ذخایر را به اجانب بدهد، لکن قضیه تغییر تاریخ یک اهانت به حیثیت اسلام است .

سید حسین که هم اکنون با 51 سال سن همچنان در حبس خانگی در قم بسر می برد دست از اظهارات معاندانه خود با نظام مقدس جمهوری اسلامی بر نمی داردو اخیرا وعده بیان ناگفته هایی را در مورد علت مرگ پدرش و اتفاقات اوایل انقلاب داده است.

و اما سید حسن...


در آستانه انتخابات 88بود که زمزمه های حمایت سید حسن خمینی از میر حسین موسوی به گوش رسید که هر چه به انتخابات نزدیکتر می شدیم این خبر شکل جدی تری به خود گرفت به طوریکه وی در جلسات اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات همگام با چهره های دیگر اصلاح طلب وارد میدان شد این فعالیت ها همچنان ادامه داشت تا اینکه فعالیت اصلاح طلبان در انتخابات به انحراف رفت و از یک رقابت انتخاباتی تبدیل به پیشبرد کودتای مخملین در کشورمان شد چیزی که آمریکایی ها پس ازبه ثمر رساندن انقلاب نارنجی در اوکراین و انقلاب گل رز درگرجستان در پی ایجاد انقلاب سبز در ایران بودند بنابراین پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات سران اصلاحات و حامیان موسوی تصمیم گرفتند ابطال انتخابات را اعلام کنند. در برخی از این جلسات، میان چهره های سرشناس اصلاحات، سید حسن خمینی هم دیده می شد.

وی درادامه ورود خود به درگیری های سیاسی اقداماتی از جمله عدم حضور در مراسم تنفیذ و تحلیف رئیس جمهور و عدم همراهی رئیس جمهور و اعضای کابینه نهم در مراسم تجدید میثاق با آرمان های امام راحل را انجام داد.

این رفتار تا آنجا ادامه یافت که در آستانه راهپیمایی روز قدس88 سایت رویداد با انعکاس خبری به نقل از یک منبع آگاه آورد سید حسن گفته است : بیت حضرت امام (ره) نیز همگام با دیگر اقشار جامعه روز جمعه در راهپیمایی روز قدس شرکت خواهند کرد تا انزجار خود را از هر گونه خودکامگی و تجاوز به حقوق انسانها نشان دهند.گرچه این روزها برای یاران امام و انقلاب روزهای سختی است اما حضور بیت امام در کنار مردم و یاران صدیق انقلاب همچون هاشمی ، خاتمی ، موسوی و کروبی پیام روشنی به کسانی است که می خواهند خط امام و تفکر ایشان را از جامعه حذف نمایند.

سیدحسن خمینی به این هم اکتفا نکرد.او شامگاه یکشنبه 29 شهریور با حضور در منزل دبیرکل حزب مشارکت از خانواده متهمان کودتای مخملی دلجویی نمود.
بد نیست سید حسن خمینی از خود بپرسد که اگر در سالهای دهه 60 فردی از منتسبین به امام راحل به منزل سران جریان معاند با نظام می رفت و در دیدار با خانواده های نیروهای برانداز نظیر عاملین کودتای نوژه،بازداشت شدگان سازمان منافقین ، حزب توده و فدائیان خلق از آنان دلجویی می نمود ، امام خمینی (ره) چه برخوردی با وی می نمود که امروز اخبار حضور سیدحسن خمینی را در منازل متهمان کودتای مخملی باید جست و جو نماییم.

*آیا امام برای نزدیکان خود قداستی قائل بود؟


این روزها شاهدیم بسیاری از دلسوزان نظام مقدس جمهوری اسلامی توصیه هایی را به سید حسن خمینی مبنی بر اشتباه بودن راه پیش گرفته از سوی وی کردند که مخالفان آن رابرنتابیدند و علت آن را قداست داشتن بیت امام عنوان کردند این در حالی است که حضرت امام (ره)همواره خویشاوندان سببی و نسبی خویش را از ورود به عرصه سیاست منع می فرمودند همانطورکه تاریخ نشان داده امام (ره) برخورد شدیدی با سید حسین فرزند مصطفی خمینی کردند و حتی به گفته شاهدین برخورد امام در این موارد با نزدیکانش بسیار قاطعانه تر بود.


به راستی اگر حضرت امام (ره) اکنون در قید حیات بودند در برخورد با دیگرنوه خود چه می کردند؟ یکی از سیاسیون نزدیک به حضرت امام در پاسخ به این سؤال گفت: امام بسیار قانون گرا بودند و روحانی و فامیل و غیر فامیل را در برابر قانونو یکسان می دانستند و همانطورکه شواهد تاریخی پاسخ این سؤال را به روشنی می دهد و آن اینکه حتما حضرت امام بار دیگر همان پاسخی که به سید حسین دادند به سید حسن هم می فرمودند:" جوانی برای همه خطرهایی دارد که پس از گذشت آنها انسان متوجه می‌شود . من میل دارم کسانی که به من مربوط هستند در این کوران‌های سیاسی وارد نشوند ؛ من امید دارم که شما با مجاهدت در تحصیل علوم اسلامی و با تعهد به اخلاق اسلامی و مهار کردن نفس اماره بالسوء ، برای آتیه مورد استفاده واقع بشوی ؛ من علاوه بر نصیحت پدری پیر ، به شما امر شرعی می‌کنم که در این بازی‌های سیاسی وارد نشوی و واجب شرعی است که از این برخوردها احتراز کنی ؛ من به شما امر می‌کنم به حوزه علمیه قم برگرد و با کوشش ، به تحصیل علوم اسلامی و انسانی بپرداز."

نوشته شده در تاریخ یکشنبه 22 فروردین 1389    | توسط: سعید    | طبقه بندی: اخبار، سیاسی،     | نظرات()